ENERGETYKA, RYNEK ENERGII - CIRE.pl - energetyka zaczyna dzień od CIREZielona energia
Właścicielem portalu jest ARE S.A.
ARE S.A.

SZUKAJ:



PANEL LOGOWANIA

X
Portal CIRE.PL wykorzystuje mechanizm plików cookies. Jeśli nie chcesz, aby nasz serwer zapisywał na Twoim urządzeniu pliki cookies, zablokuj ich stosowanie w swojej przeglądarce. Szczegóły.





SERWIS INFORMACYJNY CIRE 24

Problem z recyklingiem łopat wiatrowych? Polska firma ma rozwiązanie
21.02.2020r. 16:05

Łopaty wiatrowe elementem małej architektury? Jak czytamy w portalu Gramwzielone.pl, na taki pomysł wpadła firma Anmet Architecture, która przerabia je na przedmioty użytkowe i elementy infrastruktury, pomagając w ich recyklingu.
Obecnie recyklingowi podlega około 85-90 proc. części zużytych elektrowni wiatrowych. Problemem pozostaje jednak recykling łopat wiatrowych.

Europejskie stowarzyszenie sektora wiatrowego WindEurope szacuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat zostanie rozebranych około 14 tys. łopat wiatrowych, a branża wiatrowa ma pracować nad zwiększeniem recyklingu także łopat wiatrowych.

Nowatorski sposób na zagospodarowanie łopat ze zużytych turbin znalazła firma Anmet.

Anmet został włączony do programu Komisji Europejskiej, którego celem jest zaproponowanie nowych rozwiązań w zakresie sortowania i przetwarzana kompozytowych łopat wiatraków.

Projekt "Alternatywa utylizacji turbin wiatrowych starszej generacji. Wykorzystanie kompozytowych śmigieł do budowy mostowych obiektów inżynierskich" otrzymał dofinansowanie w wysokości 340 tys. zł, a wartość całego przedsięwzięcia wynosi 492 tys. zł.

Anmet istnieje na rynku od przeszło 20 lat i obsługuje przedsiębiorstwa z kraju i za granicą w zakresie obrotu odpadami metalowymi, a od 5 lat świadczy także usługi związane z demontażem turbin wiatrowych na terenie całej Europy i Afryki Północnej.

Ich pomysł był odpowiedzią na coraz większy problem, którym jest utylizacja łopat turbin wiatrowych, ponieważ niewiele firm sobie z tym odpadem radzi, a ich recykling jest kosztowny i energochłonny.
Dostępne procesy utylizacji łopat jak piroliza czy mielenie są bardzo energochłonne, przez co także kosztowne, dlatego sporo właścicieli turbin najzwyczajniej przekazuje je na składowiska, co jest najgorszym z możliwych rozwiązań, ponieważ łopaty będą zalegać tam setki lat.

Ostatnie zmiany w prawie, głównie w krajach zachodnich, wprowadzają powoli obowiązek ich przetwarzania. Ze względu na to, że nie będzie się ich utylizować w jeden uniwersalny sposób, rozwiązanie Anmetu może być jednym z tych, na które zdecydują się deweloperzy.

Przy wdrażaniu swojego rozwiązania firma współpracuje z polskimi uczelniami technicznymi.

Wraz z Politechniką Warszawską bada wytrzymałość włókien węglowych odzyskanych w procesie pirolizy, a z Politechniką Rzeszowską przeprowadza badania wytrzymałościowe, mające pokazać możliwości użycia łopat turbin wiatrowych jako elementów nośnych kładek i przepraw rzecznych.

W ubiegłym roku Anmet stworzył markę AIRchitecture, pod szyldem której rozpoczął kampanię i sprzedaż swoich produktów. Jednocześnie firma dalej prowadzi prace badawcze, wykonuje i testuje nowe prototypy swoich modeli. W tym momencie pracuje nad rozwiązaniem dla infrastruktury drogowej.

Na początku 2019 roku Anmet rozpisał konkurs z nagrodami dla studnetów Instytutu Sztuk Wizualnych Uniwesrystetu Zielonogórskiego na zaprojektowanie "formy użytkowej ze śmigieł turbin wiatrowych".

- Wyniki konkursu przerosły nasze oczekiwania, prace były naprawdę innowacyjne, kreatywne, a co najważniejsze stosunkowo proste w wykonaniu. Współpraca z uczelnią trwa do dziś, wspólnie uczestniczyliśmy w targach 4DD w Katowicach, planujemy także kolejne wspólne wystawy i współpracę przy dalszych projektach i realizacjach wykonań małej architektury ze śmigieł wiatraków - komentuje w korespondencji z portalem Gramwzielone.pl Marcin Sobczyk z Anmet.

KOMENTARZE ( 7 )


Autor: Luna 21.02.2020r. 21:15
To nie rozwiąże problemu. To tylko czubeczek góry lodowej - w ten sposób można zutylizowac tylko promil. Ponadto po jakimś czasie i tak trzeba będzie coś z tym zrobic. Choć pomysł fajny...
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Eko 22.02.2020r. 14:41
Ja byłem przekonany, że polskim rozwiązaniem na utylizację odpadów jest pożar wysypiska, ale chyba te łopaty od wiatraków są mało palne.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Cyfral 22.02.2020r. 16:08
Na razie łopaty z turbin tworzą małą architekturę głównie w Afryce, bo tam są wywożone.
Znacznie większy problem będzie ze zużytymi akumulatorami z tak mocno lansowanych "elektryków".
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: antymonopol 23.02.2020r. 11:21
Akumulatory z e-aut można wykorzystać w magazynach energii.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: zgryźliwy 24.02.2020r. 10:52
Jak można korzystać na skalę przemysłową z czegoś, co straciło właściwości techniczne ?
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: Nowicjusz 19.04.2020r. 18:41
Zgryźliwy, sprawdź powerwalle TESLI, są wytwarzane ze "zużytych" akumulatorów BMW i3. To, że AKU jest zużyte dla AUTA nie znaczy, że nie ma jeszcze wystarczająco dobrych parametrów by robić za powerWALL.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI

Autor: jaki 24.02.2020r. 08:22
zapytajmy zielonych co zrobić z zużytymi łopatami.
ODPOWIEDZ ZGŁOŚ DO MODERACJI
Dodaj nowy Komentarze ( 7 )

DODAJ KOMENTARZ
Redakcja portalu CIRE informuje, że publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu CIRE. Redakcja portalu CIRE nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Przesłanie komentarza oznacza akceptację Regulaminu umieszczania komentarzy do informacji i materiałów publikowanych w portalu CIRE.PL
Ewentualne opóźnienie w pojawianiu się wpisanych komentarzy wynika z technicznych uwarunkowań funkcjonowania portalu. szczegóły...

Podpis:


Poinformuj mnie o nowych komentarzach w tym temacie




cire
©2002-2020
Agencja Rynku Energii S.A.
mobilne cire
IT BCE